mandag den 22. november 2010

Best Practices for at genvinde Business Agility # e20s

CheeChin Liew (BASF) er oppe på scenen.

Interessant, hvordan CheeChin sammenligner udviklingen cykler i organisationen med udvikling af kommunikationsværktøjer. Den stigende hastighed i produktudviklingen cykler hos BASF kræver forskellige kommunikations-færdigheder og værktøjer.

Connect.BASF består af tre søjler:

netværkssamarbejde. Medarbejdere kan være synlige, profiler, i communities.knowledge deling. Fællesskaber (der er sammenfald med punkt 1), tags og søgning etc.collaboration. Blogs, wiki's mv

Det er en global platform.

Ho gjorde de begynder? Det startede i Kommunikation (ved Cordelia Krooß). De overtales til at starte en styregruppe omkring dette emne (@ ryste) med et bestyrelsesmedlem som sponsor. CheeChin var i F & U. Han havde lanceret wiki er der. E2.0 blev ikke startet af IT. Det kom senere. Dette projekt er nu permanent.

I indkøringsfasen de fokuserede på IT-implementering meget. De har connect.BASF dage med eksterne, inspirerende talere. De gør en masse demo-ter og præsentere. Consulting er også en del af jobbet, hjælper afdelinger / grupper forstå e2.0 og bruge værktøj.

Frem til pilotfasen BASF havde 1000 brugere. Masser af kommunikation indtil da, efter at de stoppede kommunikation.

CheeChin viser i tal, hvordan Connect.BASF gik viral: 15000 brugere! Men tilmelding er ikke hele spillet, advarer han. Væksten har været pænt spredt ud over regionerne.

BASF's samfund voksede emergently. "Lad ikke træner dem fra begyndelsen." De har 4 typer: eksperter og erhverv (U4O), projekter og arbejdsgrupper (O4O), social networking (U4U), initiativer og tjenesteydelser (O4U). (U = brugere, O = organisation)

Bedste praksis for vedtagelse:

folk-orienteret og frivillige charactervisible engagement fra top managementleadership af fortalerne og fællesskab builderstransfer af lokalsamfund og workflowssharing af ydelser og succeshistorier

Ingen kommentarer:

Blog-arkiv