lørdag den 27. juni 2009

Om sporene

Af Elizabeth Blunt
BBC News, Etiopien

Et stort projekt er på vej til at genoprette Etiopien 's 100-år gamle kejserlige jernbane, og der er endda planer om at bygge et nyt nationalt netværk.

Den franske bygget det for kejser Menelik i begyndelsen af 1900-tallet, og den franske indflydelse er overalt, fra glaspartier halvtag i Addis Abeba banegård til den opsigtsvækkende af syne den etiopiske station personale i Dire Dawa taler til hinanden på fransk, som de afsendelse en nat godstog ned linjen til Djibouti.

Som så mange jernbanesystemer, at Etiopien og Djibouti jernbane blev forsømt i mange år til fordel for vejtransport, men tabet af sine vigtigste havne når Eritrea uafhængigheden venstre Etiopien fuldstændig afhængige Djibouti til en stikkontakt til havet.

Landets behov jernbanemarkedet mere end nogensinde, men linjen var på ingen fit tilstand for intensiv brug.

Systemet er smal, en meter gauge, med stejle gradienter på langdistanceflyvninger op fra havets overflade til den etiopiske højland.

Nogle strækninger er mere end et århundrede gammelt; smuldre dæmninger og forrådner broer begrænse vægten og hastigheden på togene.

For nylig har det været i gennemsnit en afsporing en uge, og som tiltrækker så lidt trafik, at der for en tid, personalet ofte gik ulønnet.

Men nu, hvor EU-støtte, en større renovering projekt er på vej.

Spektakulære landskab

Næsten en tredjedel af det spor, der bliver re-lagt, ved hjælp af tungere skinner - 40kg pr meter i stedet for de 20 kg skinner stadig i brug på nogle strækninger af linje.

Afsnittet fra Addis Abeba til Dire Dawa er blevet lukket, mens det arbejde, der foregår.

En spektakulær strækning af linje, nær byen Metahara, hvor sporet kører på en smal dæmning på tværs af en vulkansk sø, er allerede blevet afsluttet.

Arbejdstagerne er en styrkelse af broer, konsolidere skråninger, og støbning 25.000 betonsveller at erstatte letvægt metal sveller, som var der før.

I mellemtiden er en lille desultory trafikken stadig kører på den nederste strækning af linje fra Dire Dawa til Djibouti - en togladning af frugt og grønt en gang om ugen til salg i Djibouti, kaffe til eksport, tog af levende kameler bestemt til kødmarkeder Saudi Arabien og Golfstaterne.

Kommer den anden måde er alle byggematerialer er nødvendige for selve projektet.

Når arbejdet er afsluttet, i måske 18 måneder, vil systemet stadig være smal sporvidde, men meget mere sikker og robust, i stand til at tage tungere tog på hurtigere hastigheder.

'Pro-fattige '

Jernbanemyndighederne 's General Manager, at "om Terie, der nu sidder i hans komfortable kontor i Addis Abeba over en lydløs, øde station, siger han forventer et volumen på omkring 10 tog om dagen, og en behagelig driftsresultat.

Hr. Sådan 'om, hvem der har arbejdet for de jernbanevirksomheder, for mere end 30 år, er glad for udsigterne til sin egen jernbane, men glade for, at den nationale politik nu officielt omfatter jernbanetransport.

Regeringen er begyndt at planlægge en helt ny jernbane system, med en yderligere 5.000 km (3.100 miles) af linjerne.

Det er tidligt dage endnu, og Etiopien er stadig på udkig efter partnere til at bygge et sådant net.

Men manden, der har ansvaret for projektet, Getachew Betru, bekræftet, at dette ville være en standard jernbanematerial, elektrificeret for at drage fordel af de rigelig og billig elektricitet forventes at blive produceret af ambitiøse nye hydroelektriske ordninger snart til at komme i drift.

Det vil primært være konstrueret til godstransport, og selv om de foreslåede ruter stadig er fortrolige, kan det - for eksempel - tjene kaffe-producerende områder i det vestlige Etiopien, lyset industrier i nord, den kommercielle fødevareproducerende områder syd for Addis Abeba , og den frugtbare, men som endnu ubebyggede farmlands nær Sudans grænse.

Hr. Getachew samtaler med entusiasme om jernbanetransport som motor for udviklingen, og hans overbevisning om, at jernbaner i sagens natur er mere "fattige" end noget andet transportsystem - af meget mere brug for at Etiopien 's landdistrikterne end et dyrt netværk af forpladsen vej, der drives på det meste af turister og hjælpearbejdere.

I øjeblikket det nye netværk er stadig en drøm, men i betragtning af Etiopien 's dramatisk-forrevne terræn, hvis det ikke bliver bygget, så vil det sikkert være en af de udestående jernbane engineering feats af det 21. århundrede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar