tirsdag den 12. oktober 2010

Facebooks bevaegelser og personligt adresseret reklamemateriale

Det er almindeligt rapporteret, at Facebook har lanceret Open Graf og Implicit personlige, som blandt andet giver Facebook-oplysninger om folks bevægelser og hvad de kan lide på internettet. Den service blev lanceret opt-out, og selv hvis du ønsker at fravælge, kræver dykke ned forvirrende personlige indstillinger for at fravælge.

Den produktive drøftelse af dette andetsteds har grundigt opbrugt det meste af, hvad der er at sige, men jeg ønskede at understrege to ting om dette lanceringen.

Først er den omstændighed, at Facebook er så aggressivt forsøger denne \ "skatkammer \" af browsing opførsel data kan være tegn på et væsentligt skift i sine indtægter model. Foranstående krav til side, at selskabet nu kan indse, at det er svært at målrette reklame til at profilere information og status opdateringer, fordi der ikke er nogen kommerciel hensigt. Denne nye kilde til data - de hjemmesider, folk, der besøger, og hvad de kan lide - indeholder køb hensigt at komme så desperat brug for.

For det andet, som Steve Lohr på NYT rapporterede i dag, har andre virksomheder, der overvejer kraftig brug af personligt adresseret reklamemateriale ventet på en anden til at tage det første skridt og bære byrden af eventuelle privatlivet tilbageslag. Det bliver interessant at se, om Facebook's seneste træk - hvilket nok er aggressiv nok til at tælle som første skridt alle ventede på - vil resultere i en modreaktion eller åbner sluserne.

Ingen kommentarer:

Blog-arkiv